Photo Credit... Internet
Zaw Gyi ျဖင့္ဖတ္ရန္
ATONEMENT
အျပစ္ေျဖလႊတ္ ကယ္တင္ျခင္း (အပိုင္း ၁)
နိဒါန္း
ခရစ္ယာန္မ်ားအဖို႕ သခင္ခရစ္ေတာ္ လူသားတို႕အျပစ္အတြက္
လက္၀ါးကပ္တိုင္ေတာ္ေပၚတြင္ အေသခံေပးခဲ့ သည္ ဟူေသာ ယံုၾကည္မႈသည္ အလြန္ပင္ အေရးပါ အရာေရာက္ေသာ
ယံုၾကည္မႈျဖစ္ပါသည္။ ခရစ္ယာန္ဘာသာ နွင့္ ဂ်ဴးဘာသာတို႕ အၾကား သိသိသာသာကြဲျပားလာေစခဲ့ေသာ
ယံုၾကည္မႈတစ္ခု ဟု ဆိုလ်ွင္လည္း မွားနိုင္မည္ မဟုတ္ေပ။ Scapegoating ဟု ေခၚေသာ တစ္ပါးသူ၏
ခ်ိဳ႕ယြင္းမႈ အတြက္ အျခားတစ္ေယာက္မွ ကိုယ္စား အျပစ္တင္ခံရသူ ဟူေသာ ယံုၾကည္မႈသည္ သခင္ခရစ္ေတာ္အေပၚတြင္
ထားေသာ ခရစ္ယာန္တို႕၏ ယံုၾကည္မႈပင္ ျဖစ္ပါသည္။ လူသားတို႕၏ အမွားအတြက္ ကိုယ္စားခံေပးျခင္း၊
အျပစ္တို႕အတြက္ ခရစ္ေတာ္က ျပစ္ဒဏ္ခံေပးျခင္း ဟူေသာ ယံုၾကည္မႈကို အဂၤလိပ္ဘာသာစကားအားျဖင့္
Atonement ဟု ေခၚဆိုျခင္းျဖစ္ပါသည္။
Atonement ဟူေသာ စကားသည္ at-one-ment ဟူေသာ
စကားလံုးမ်ား ေပါင္းဆံုရာမွ ျဖစ္ေပၚလာျခင္း
ျဖစ္ပါသည္။ တစ္ႀကိမ္ တစ္ခါတည္း တိုင္ေတာ္ေပၚတြင္ သခင္ခရစ္ေတာ္ အေသခံေပးျခင္း ျဖစ္ရပ္တစ္ခုတည္းတြင္ပင္
လူသားတို႕ အျပစ္မွ ကယ္တင္ျခင္းရျပီဟူေသာ သေဘာကိုေဆာင္ပါသည္။ သခင္ခရစ္ေတာ္၏ အလုပ္အားျဖင့္
အျပစ္သား လူသားတို႕အတြက္ ခြင့္လႊတ္ျခင္း ကယ္တင္ျခင္း ကို ယူေဆာင္လာျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
ဤသည္မွာ atonement ဟု ေခၚေသာ ခရစ္ယာန္တို႕၏ ခရစ္ေတာ္နွင့္ စပ္ဆိုင္ေသာ အေျခခံယံုၾကည္မႈတစ္ခုပင္
ျဖစ္ပါသည္။
ဤေဆာင္းပါး၏ ရည္ရြယ္ခ်က္မွာ atonement
ဟု ေခၚေသာ အျပစ္လႊတ္ျခင္းဆိုင္ရာ ယံုၾကည္မႈနွင့္ ပတ္သက္၍ ခရစ္ယာန္တို႕ နားလည္ေသာ နားလည္မႈ
အမ်ိဳးမ်ိဳးကို သိရွိေစရန္နွင့္ စာဖတ္သူ ခရစ္ယာန္မ်ားသည္လည္း မည္သည့္ နားလည္မႈမ်ိဳးတြင္
ရပ္တည္ေနသည္ကို ျပန္လည္ ဆန္းစစ္ျပီး မိမိတို႕၏ ခရစ္ယာန္ ဓမၼဒႆနိက အျမင္ နွင့္ အသိမ်ားကို
တိုးတက္ေစရန္ ရည္ရြယ္ျခင္းျဖစ္ပါသည္။ ထို႕အျပင္ ျမန္မာ့ ေရခံ ေျမခံတြင္ မည္သို႕ေသာ
အျပစ္လႊတ္ျခင္းဆိုင္ရာ နားလည္မႈမ်ိဳးက ပိုမို အံ၀င္ခြင္က်ျဖစ္မည္နည္း ဟူေသာ စာေရးသူ၏
အျမင္ကိုလည္း တင္ျပသြားမည္ ျဖစ္ပါသည္။
အျပစ္လႊတ္ျခင္းဆိုင္ရာ အျမင္အမ်ိဳးမ်ိဳး
ယေန႕ ခရစ္ယာန္မ်ား နားလည္ လက္ခံထားေသာ ဓမၼအျမင္မ်ားသည္
“ေရာ့….အင့္” ဟူ၍ ဘုရားသခင္ ေကာင္းကင္ဘံုမွ ခ်ေပးလိုက္သည္ကို တိုက္ရိုက္ လက္ခံ သံုးစြဲေနျခင္းမ်ိဳး
မဟုတ္ေပ။ ဘုရားသခင္၏ ဖြင့္ျပျခင္းမ်ားကို လူတို႕ ဥာဏ္မီသေလာက္ နားလည္ျခင္းမ်ား
(reason) မွ လည္းေကာင္း၊ က်မ္းစာ အားျဖင့္ (Scripture) လည္းေကာင္း၊ သမိုင္းတြင္း ျဖစ္ရပ္မ်ားမွ
(History) လည္းေကာင္း၊ ယဥ္ေက်းမႈမ်ားမွ (Culture) လည္းေကာင္း၊ အစဥ္အလာမ်ားမွ
(Tradition) လည္းေကာင္း အဆင့္ဆင့္ တည္ေဆာက္ကာ ဘုရားသခင္ကို တိုး၍ နားလည္ လက္ခံသိျမင္လာျခင္း
ျဖစ္ပါသည္။ ဥပမာ ဆိုရေသာ္ သံုးပါးတစ္ဆူျဖစ္ျခင္း ဟူေသာ ဘုရားသခင္နွင့္ စပ္ဆိုင္ေသာအျမင္ကို
အသင္းေတာ္သမိုင္းတြင္ တာတူလ်န္ (Tertullion) ဟု ေခၚေသာ ေရွ႕ေန တစ္ျဖစ္လည္း အသင္းေတာ္ ဖခင္ၾကီးအားျဖင့္
အက်ယ္တ၀င့္ စတင္ေျပာဆိုလာကာ အဆင့္ဆင့္ လက္ဆင့္ကမ္းလာခဲ့ျခင္းျဖစ္ပါသည္။ ထိုသို႕ သံုးပါးတစ္ဆူအျဖစ္
နားလည္ျခင္းသို႕ မေရာက္မီ ဘုရားသခင္ နွင့္ သခင္ ခရစ္ေတာ္ တူသလား ဟူေသာ ေမးခြန္းကို
ဂ်တ္စတင္မာတာ (Justin Martyr) ကဲ့သို႕ေသာ အသင္းေတာ္ ဖခင္ၾကီးမ်ားက ေျဖဆိုကာ နွစ္ပါးတစ္ဆူ
(Duality) အျမင္မွသည္ သံုးပါးတစ္ဆူ (Trinity) နားလည္မႈမ်ိဳးအထိ အဆင့္ဆင့္ နားလည္လာၾကျခင္းမ်ိဳး
ျဖစ္သည္။
ထို႕အတူ atonement ဟု ေခၚေသာ အျပစ္လႊတ္ျခင္း
ယံုၾကည္ နားလည္မႈသည္လည္း သမိုင္းတစ္ေလ်ွာက္ ဆင့္ကဲ ဆင့္ကဲ နားလည္မႈ မ်ားစြာေျပာင္းလဲ
လာျခင္မ်ိဳးျဖစ္ပါသည္။ ေယ်ဘူယ်အားျဖင့္ အျပစ္လႊတ္ျခင္းနွင့္ စပ္ဆိုင္ေသာ အျမင္ (၈)
မ်ိဳး ရွိသည္ ဟု နားလည္နိုင္ပါသည္။ ၎တို႕မွာ
၁)
ရမ္ဆမ္ နားလည္မႈ (The Ransom Theory)
၂)
ခမည္းေတာ္ဘုရားကို ေက်နပ္ေစေသာ နားလည္မႈ (The Satisfaction Theory)
၃)
ခရစ္ေတာ္သာလ်ွင္ ေအာင္နိုင္သည္ ဟူေသာ နားလည္မႈ (The Christus Victor Theory)
၄)
စာရိတၱပိုင္းဆိုင္ရာ နားလည္မႈ (The Moral Influence Theory)
၅)
ခရစ္ေတာ္ ဘုရားကို အစားထိုးသည္ ဟူေသာ နားလည္မႈ (The Penal Substitution Theory)
၆)
ေနာက္ဆံုအႀကိမ္ ကိုယ္စားခံသည္ ဟူေသာ နားလည္မႈ (The Last Scapegoat Theory)
၇)
အၾကမ္းမဖက္ေသာ နည္းျဖင့္ ေအာင္နိုင္သည္ ဟူေသာ နားလည္မႈ (The Nonviolent Narrative
Christus Victor Theory) ႏွင့္
၈)
အေသြးေတာ္၏ တန္ခိုး သ႑ာန္ေဆာင္ေသာ နားလည္မႈ (The Symbolic Power of Jesus’ Blood) ဟူ၍
ျဖစ္ပါသည္။
ယေန႕ ခရစ္ယာန္တို႕၏ နားလည္မႈသည္ ဤအမ်ိဳးအစား
(၈) မ်ိဳးထဲတြင္းမွ တစ္ခု ျဖစ္လ်ွင္လည္း ျဖစ္နိုင္ပါသည္။
သို႕မဟုတ္ တစ္ခုထက္မကေသာ နားလည္မႈမ်ိဳးလည္း ျဖစ္နိုင္ပါသည္။ ဤေဆာင္းပါးတြင္ atonement
ႏွင့္ ဆိုင္ေသာ အျမင္တစ္ခုခ်င္းဆီကို အက်ယ္တ၀င့္ တင္ျပမည္ျဖစ္ျပီး အျမင္တစ္ခုခ်င္းစီ၏
အားနည္းခ်က္ အားသာခ်က္မ်ားကိုလည္း အျပဳသေဘာျဖင့္ ေ၀ဖန္ေထာက္ျပမည္ျဖစ္ပါသည္။
(ဤအျမင္ ၈ မ်ိဳးကို တင္ျပရာတြင္
အေသးစိတ္ တင္ျပလို၍ေသာ္လည္းေကာင္း၊ စာဖတ္သူမ်ား မျငီးေငြ႕ေစရန္ အတြက္ေသာ္လည္းေကာင္း
အပိုင္းဆက္ အေနျဖင့္ တင္ျပသြားမည္ ျဖစ္ပါသည္။)
၁) ရမ္ဆမ္ နားလည္မႈ (The
Ransom Theory)
Ransom ဟူေသာ အဓိပၸာယ္မွာ “ေရြးနုတ္ယူသည္၊
လြတ္လပ္ခြင့္ကို ၀ယ္ယူသည္” ဟု အဓိပၸာယ္ ရပါသည္။ အက်ဥ္းသား တစ္ဦးဦးကို လႊတ္ေပးရန္အတြက္
ေတာင္းဆိုထားသည့္ ေငြေၾကးပမာဏ ကို ေပးသည္ ဟူ၍လည္း အဓိပၸာယ္ရပါသည္။ ဤ ရမ္ဆမ္ နားလည္မႈ
မွာ ဓမၼသစ္က်မ္းတြင္ ေဖာ္ျပထားေသာ က်မ္းခ်က္မ်ားအေပၚ မ်ားစြာ အေျခခံသည္ကို ေတြ႕နိုင္ပါသည္။
ေအာက္တြင္ ေဖာ္ျပထားေသာ က်မ္းခ်က္မ်ားသည္ ရမ္ဆမ္ နားလည္မႈကို အားေကာင္းေစေသာ အေထာက္အပံ့ေပးေသာ
က်မ္းပိုဒ္မ်ားျဖစ္ပါသည္။
>>>
လူ႕သားသည္ လုပ္ေကၽြးျပဳစုျခင္းကိုခံရန္မဟုတ္ဘဲ လုပ္ေကၽြးျပဳစုရန္ႏွင့္
မ်ားစြာေသာသူတို႔အတြက္ ေ႐ြးႏုတ္စရာအဖိုးအခအျဖစ္
မိမိအသက္ကိုစြန္႔ရန္လာသကဲ့သို႔ သင္တို႔တြင္ အႀကီးအကဲျဖစ္လိုေသာသူသည္
သင္တို႔၏အေစခံျဖစ္ရမည္။ (မႆဲ ၂၀း ၂၆-၂၇)
>>>
အေၾကာင္းမူကား လူ႕သားသည္လည္း လုပ္ေကၽြးျပဳစုျခင္းကိုခံရန္မဟုတ္ဘဲ လုပ္ေကၽြးျပဳစုရန္ႏွင့္
မ်ားစြာေသာသူတို႔အတြက္ ေ႐ြးႏုတ္စရာအဖိုးအခအျဖစ္
မိမိအသက္ကိုစြန္႔ရန္လာ၏”ဟု
မိန္႔ေတာ္မူ၏။ (မာကု ၁၀း၄၅)
>>>
သင္တို႔ကို အဖိုးအခေပး၍ ဝယ္ယူထားေတာ္မူ၏။
ထို႔ေၾကာင့္ သင္တို႔၏ကိုယ္ခႏၶာအားျဖင့္ ဘုရားသခင္၏ဘုန္းေတာ္ကို ထင္ရွားေစၾကေလာ့။
(၁ေကာ ၆း၂၀)
>>>
အေၾကာင္းမူကား ဘုရားသခင္တစ္ဆူတည္းရွိေတာ္မူ၍ ဘုရားသခင္ႏွင့္လူတို႔စပ္ၾကားတြင္
ၾကားဝင္ေစ့စပ္သူလည္း တစ္ပါးတည္းရွိေတာ္မူ၏။ ထိုအရွင္ကား လူျဖစ္ေသာခရစ္ေတာ္ေယ႐ႈေပတည္း
။ထိုအရွင္သည္ လူအေပါင္းတို႔အတြက္ ေ႐ြးႏုတ္စရာအဖိုးအခအျဖစ္
မိမိကိုယ္ကိုေပးအပ္ေတာ္မူ၏။ (၁တိ ၂း၅-၆)
ဤ ရမ္ဆမ္ အျမင္၏ သေဘာမွာ စာတန္သည္ အျပစ္သားျဖစ္ေသာ
လူသားတို႕၏ ဘ၀ကို ခ်ဳပ္ကိုင္ထားပါသည္။ ဘုရားသခင္သည္ လူသားတို႕ကို စာတန္၏ လက္အတြင္းမွ
ေရြးနုတ္ရန္အတြက္ သခင္ခရစ္ေတာ္ကို ေရြးနုတ္စရာ အဖိုးအခ အျဖစ္ ေပးေတာ္မူသည္ ဟူေသာ အျမင္ျဖစ္ပါသည္။
သို႔မွသာ လူသားတို႕သည္ သခင္ခရစ္ေတာ္ ကိုယ္စားခံျခင္းအားျဖင့္ အျပစ္ႏြံထဲမွ လြတ္ေျမာက္လာသည္
ဟူေသာ အျမင္ျဖစ္ပါသည္။ ဤအျမင္သည္ အသင္းေတာ္သမိုင္းတြင္ ကာလ အေတာ္ၾကာ လႊမ္းမိုးခဲ့ေသာ
အျမင္ျဖစ္ပါသည္။ အန္စလမ္ (St Anselm) ဟုေခၚေသာ အသင္းေတာ္ဖခင္ႀကီး၏ အခ်ိန္သို႕ ေရာက္ရွိလာသည့္တိုင္ေအာင္
ခရစ္ယာန္တို႕အေပၚ လႊမ္းမိုးခဲ့ေသာ အျမင္ျဖစ္ပါသည္။
အသင္းေတာ္သမိုင္း ေတာက္ေလ်ွာက္တြင္လည္း
အျပစ္တရားကို နားလည္ရာ၌ လူသားတို႕ကို စာတန္ အုပ္စိုး ျခင္းဟု နားလည္လာခဲ့ဲျခင္းျဖစ္ပါသည္။
ေအဒီ ၂ ရာစု သို႕ ေရာက္ရွိလာေသာအခါ အာေရးနီးယပ္စ္ (Irenaeus of Lyon) ဟု ေခၚေသာ ဘုဥ္းေတာ္ၾကီးက
အျပစ္လႊတ္ျခင္းကို ဆိုရာ၌ အဖိုးအခ ေပးျခင္း နွင့္ ဆက္စပ္နားလည္၍ ဆိုလာပါသည္။ သခင္ခရစ္ေတာ္၏
အေသြးေတာ္အားျဖင့္၊ အသက္အားျဖင့္၊ ခႏၶာအားျဖင့္ လူသားမ်ား အျပစ္မွ ေရြးနုတ္ျခင္းခံရပါသည္။
ဘုရားသခင္သည္ သခင္ခရစ္ေတာ္အားျဖင့္ လူသားတို႕ကို စာတန္လက္မွ ၀ယ္ယူသည္ ဟု ၎က ဆိုပါသည္။
ထို႕ေၾကာင့္ အျပစ္လႊတ္ျခင္းသည္ ရမ္ဆမ္ ပင္ ျဖစ္သည္။ အာဒံအားျဖင့္ စာတန္၏ ပိုင္ဆိုင္မႈ
ျဖစ္သြားခဲ့ရသည့္ လူသားတို႕ အတြက္ သခင္ခရစ္ေတာ္ အားျဖင့္ ဘုရားသခင္ ေရြးနုတ္သည္ ဟု
အာေရးနီးယပ္စ္ က ဆိုပါသည္။
တာတူလ်န္ (AD 160 –AD 225) သည္လည္း အဆိုပါအျမင္ကို
လက္ကိုင္ထားသူျဖစ္ပါသည္။ ၎က သခင္ခရစ္ေတာ္သည္ လူသားတို႕အား ငရဲမွ ကယ္တင္ေပးသည္ ဟု လက္ခံသူျဖစ္ပါသည္။
အေသြးေတာ္သာလ်ွင္ ဘုန္းသေရနွင့္ ျပည့္၀သည့္ အသက္တာသို႕ ေရြးနုတ္ေပးသည္။ အေမွာင္ဘ၀ မွ
အလင္းသို့ ယူေဆာင္ေပးသည္ ဟု လက္ခံသူ ျဖစ္ပါသည္။ ရမ္ဆမ္ အျမင္ကို မူမပ်က္ တစ္မူထူးစြာ
လက္ခံသူမွာ ေအာ္ရီဂင္ (Origen) ဟု ေခၚေသာ ဘုဥ္းေတာ္ၾကီးပင္ ျဖစ္ပါသည္။ သူက လူသားတို႕ဟာ
၎တို႕ရဲ့ ရန္သူျဖစ္ေသာ စာတန္လက္ေအာက္တြင္ အက်ဥ္းက်ေနစဥ္ သခင္ခရစ္ေတာ္၏ လူသားသဘာ၀ျဖင့္
(Human nature of Jesus) အလဲအထပ္ လုပ္လိုက္ပါသည္။ သို႕ရာတြင္ သခင္ခရစ္ေတာ္သည္ အျပစ္မ၇ွိသျဖင့္
စာတန္သည္ သခင္ ခရစ္ေတာ္ကို မနိုင္ ဟု ဆိုပါသည္။ သို႕ရာတြင္ ရမ္ဆမ္ ၏ အနွစ္သာရ ျဖစ္ေသာ
စာတန္လက္မွ ေရြးနုတ္သည္ ဟူေသာ အျမင္ကိုေတာ့ စြန္႕ပယ္ျခင္းမရွိေပ။ ွ
ဂိုဏ္းခ်ဳပ္ ဘုဥ္းေတာ္ၾကီး နစၥ (Gregory
of Nyssa) (AD 335- AD 395) ေခတ္ကို ေရာက္မွသာ အဆိုပါ ရမ္ဆမ္ သီအိုရီသည္ အျပည့္အစံု
ရုပ္လံုးေပၚလာျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ဘုရားသခင္သည္ လူသားကို ကယ္တင္ရန္ ခရစ္ေတာ္ကို လူသားကဲ့သို႔
နိမ့္က်ေသာ အေျခအေနသို႕ ေရာက္ေစပါသည္။ ထိုအခါ ရန္သူေတာ္ စာတန္ၾကီးသည္ ခရစ္ေတာ္ကို အက်ိဳးအျမတ္တစ္ခု
အျဖစ္ျမင္ျပီး ခရစ္ေတာ္ကို အဖိုးခအျဖစ္ သတ္မွတ္ကာ လက္ခံလိုက္ပါသည္။ လူသားတို႕ လြတ္ေျမာက္သြားပါသည္။
သို႕ရာတြင္ လူသားအျဖစ္ တည္ရွိေနေသာ ခရစ္ေတာ္ထဲတြင္ ဘုရားဇာတိရွိေနေသးသည္ကို စာတန္သည္
မသိေပ။ ငါးမ်ွားခ်ိတ္ကို ျမိဳေသာ ငါးကဲ့သို႕ပင္ စာတန္၏ အျဖစ္သည္ ခရစ္ေတာ္ကို လဲလွယ္ယူျပီးကာမွ
ဒုကၡေရာက္ကာ ရွံဳးနွိမ့္သည္ ဟု ၎က ဆိုပါသည္။ ထို႕ေၾကာင့္ အေမွာင္သည္ အလင္းကို မနိုင္ေပ။
ဤပံုေဖာ္ျခင္းတြင္ ဘုရားသခင္သည္ ငါးမ်ွားသူအျဖစ္ရွိေနျပီး ခရစ္ေတာ္သည္ ငါးမ်ွားခ်ိတ္အျဖစ္
ရွိေနပါသည္။ စာတန္၏ တန္ခိုးျဖစ္ေသာ ေသျခင္းသည္ ခရစ္ေတာ္ကို မနိုင္ေပ။
သူေတာ္စင္ ၾသဂတ္စတင္း ကလည္း ရမ္ဆမ္ နားလည္မႈကို
ေထာင္ေခ်ာက္ ဥပမာ နွင့္ ထပ္မံ ပံုေဖာ္ပါသည္။ အာဒံသည္ စာတန္၏ ေထာင္ေခ်ာက္ထဲတြင္ မိေနေသာ
သူျဖစ္ပါသည္။ သခင္ခရစ္ေတာ္ ေရာက္လာျပီး ေထာင္ေခာ်က္ထဲတြင္မိေနေသာ လူသားကို ကယ္တင္ျခင္းျဖစ္သည္။
သခင္ခရစ္ေတာ္၏ အေသြးေတာ္သည္ စာတန္ကို မ်ွားေခၚေသာ အစာျဖစ္သည္ ဟူေသာ ပံုေဖာ္မႈပင္ျဖစ္ပါသည္။
ဘုရားသခင္သည္ စာတန္၏ ေထာင္ေခ်ာက္ထဲတြင္ မိေနေသာ လူသားကို ကယ္တင္ရန္ ေထာင္ေခ်ာက္ထပ္မံဆင္ေသာသူ
အျဖစ္ပံုေဖာ္ပါသည္။ သခင္ခရစ္ေတာ္၏ အေသြးေတာ္ျဖင့္ မ်ွားကာ စာတန္ကို အနိုင္ယူကာ လူသားကိုကယ္တင္သည့္
ပံုေဖာ္မႈျဖစ္ပါသည္။
အျပစ္လႊတ္ျခင္းဆိုင္ရာ Ransom Theory နွင့္
ပတ္သက္၍ လႈိက္ခတ္မႈမ်ားစြာ ေပၚထြက္လာခဲ့ပါသည္။ အေကာင္း အဆိုး နွစ္မ်ိဳးစလံုး ပင္ျဖစ္ပါသည္။
ဤအျမင္၏ ေပၚလြင္ထင္ရွားေသာ အားသာခ်က္မွာ ရမ္ဆမ္ အျမင္သည္ သမၼာက်မ္းစာလာ က်မ္းပိုဒ္မ်ားနွင့္
ကိုက္ညီျခင္းျဖစ္ပါသည္။ ေ႐ြးႏုတ္စရာအဖိုးအခအျဖစ္ မိမိအသက္ကိုစြန္႔ရန္လာ၏ ဟူေသာ အထက္တြင္ေဖာ္ျပခဲ့ေသာ
က်မ္းပိုဒ္မ်ားပင္ျဖစ္ပါသည္။ ဒုတိယ အားသာခ်က္မွာ ဤအျမင္တြင္ မေကာင္းမႈသည္ ေလာကၾကီးတြင္
တကယ္ရွိသည္ ဟူေသာ ယူဆခ်က္ကို ပိုမိုခိုင္မာသြားေစျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ တတိယ အားသာခ်က္မွာ
သခင္ခရစ္ေတာ္၏ အသက္ရွင္ျခင္း၊ ေသျခင္း၊ ရွင္ျပန္ထေျမာက္ျခင္း နွင့္ ကယ္တင္ျခင္း အနွစ္သာရ
သည္ ပိုမို ေပၚလြင္ေစပါသည္။
စာတန္
ဟု ေခၚေသာ မေကာင္းဆိုး၀ါး၌ လူသားမ်ားကို ခ်ဳပ္ကိုင္ထားနိုင္ေလာက္သည္အထိ ဤမ်ွေလာက္ တန္ခိုးအာဏာ
ႀကီးထြားပါသလား။ ဤေမးခြန္းမွာ ရမ္ဆမ္အျမင္၏ အားနည္းခ်က္ကို ေထာက္ျပမည့္ ပထမ အေတြးတစ္စပင္ျဖစ္ပါသည္။
လူသားမ်ားကို ခ်ဳပ္ကိုင္ထားနိုင္ေလာက္သည္အထိ တန္ခိုးအာဏာ ႀကီးထြားပါက ဘုရားသခင္၏ ဘုဥ္းတန္ခိုးေတာ္ျဖစ္ေတာ္မူေသာ
အရာအားလံုးကို တတ္နိုင္ျခင္း ဟူေသာ တန္ခိုးအာဏာကို ေမးခြန္းထုတ္စရာ ျဖစ္လာမည္ ျဖစ္ပါသည္။
ေနာက္ထပ္အားနည္းခ်က္ တစ္ခုမွာ က်မ္းစာလာေသာေၾကာင့္ ရမ္ဆမ္သီအိုရီကို လက္ခံသည္ဆိုပါက
က်မ္းစာ၏ ဆိုလိုရင္းကို မဖတ္ဘဲ က်မ္းစာကို စာလံုးအတိုင္း ဖတ္ျခင္းဟူေသာ literally
interpretation ကို အားစိုက္ျခင္းမ်ားလားဟု ေမးခြန္းထုတ္စရာပင္ျဖစ္ပါသည္။ တတိယ အားနည္းခ်က္မွာ
လူသားသည္ ဘုရားသခင္ကို ဆန္႕က်င္၍ အျပစ္ကို ျပဳျခင္းျဖစ္ပါသည္။ စာတန္ကုိ ဦးတည္ျခင္းမဟုတ္ေပ။
အကယ္၍ စာတန္လက္ထဲမွ လူသားကို သခင္ခရစ္ေတာ္ ေရြးနုတ္သည္ မွန္ခဲ့ေသာ္ အဘယ္ေၾကာင့္ လူသားအားလံုး
စာတန္ခ်ည္ေနွာင္ျခင္းမွ မလြတ္ေျမာက္ရသနည္း။ ဤအခ်က္မ်ားကာ အျပစ္လႊတ္ျခင္းဆိုင္ရာ ရမ္ဆမ္
နားလည္မႈတြင္ ေတြ႕ရေသာ အားနည္းခ်က္မ်ားပင္ ျဖစ္ပါသည္။ သို႕ေသာ္လည္း ဤနားလည္မႈမ်ိဳးသည္
ခရစ္ယာန္ ဓမၼေတြးေခၚမႈ သမိုင္းတြင္ အထင္ကရ ေနရာယူခဲ့ေသာ နားလည္မႈ ေတြးေခၚမႈမ်ိဳး ျဖစ္ပါသည္။
ယခုထက္ထိ ခရစ္ယာန္မ်ားအၾကား တြင္လည္း ရွိေကာင္းရွိေနနိုင္ပါေသးသည္။
ATONEMENT အျပစ္ေျဖလႊတ္ ကယ္တင္ျခင္း
(အပိုင္း ၁) ျပီးပါျပီ။
(က်န္ရွိေနေသးေသာ
atonement ဆိုင္ရာ အျမင္မ်ားနွင့္ ျမန္မာ့ ေရခံ ေျမခံတြင္ မည္သို႕ေသာ အျပစ္လႊတ္ျခင္းဆိုင္ရာ
နားလည္မႈမ်ိဳးက ပိုမို အံ၀င္ခြင္က်ျဖစ္မည္နည္း ဟူေသာ စာေရးသူ၏ အျမင္ကို လာမည့္ အပိုင္းမ်ားတြင္
ဆက္လက္ ဖတ္ရႈပါရန္။)
ကိုးကား စာအုပ္မ်ား
Enns,
Paul. The Moody Handbook of Theology.
Hyderabad: Authentic, 2008.
Hills,
Jonathan.The History of Christian Thought.
Oxford: Lion Book, 2003.
McGrath,
Allister E. Christian Theology: An
Introduction. 6th ed., Willey Blackwell, 2017.
Park,
Andrew Sung. Triune Atonement: Christ’s
Healing for Sinners, Victims, and the Whole Creation. Louisvulle:
Westminster John Knox Press, 2009.
Unicode ဖြင့်ဖတ်ရန်
ATONEMENT အပြစ်ဖြေလွှတ် ကယ်တင်ခြင်း (အပိုင်း ၁)
နိဒါန်း
ခရစ်ယာန်များအဖို့ သခင်ခရစ်တော် လူသားတို့အပြစ်အတွက် လက်ဝါးကပ်တိုင်တော်ပေါ်တွင် အသေခံပေးခဲ့ သည် ဟူသော ယုံကြည်မှုသည် အလွန်ပင် အရေးပါ အရာရောက်သော ယုံကြည်မှုဖြစ်ပါသည်။ ခရစ်ယာန်ဘာသာ နှင့် ဂျူးဘာသာတို့ အကြား သိသိသာသာကွဲပြားလာစေခဲ့သော ယုံကြည်မှုတစ်ခု ဟု ဆိုလျှင်လည်း မှားနိုင်မည် မဟုတ်ပေ။ Scapegoating ဟု ခေါ်သော တစ်ပါးသူ၏ ချို့ယွင်းမှု အတွက် အခြားတစ်ယောက်မှ ကိုယ်စား အပြစ်တင်ခံရသူ ဟူသော ယုံကြည်မှုသည် သခင်ခရစ်တော်အပေါ်တွင် ထားသော ခရစ်ယာန်တို့၏ ယုံကြည်မှုပင် ဖြစ်ပါသည်။ လူသားတို့၏ အမှားအတွက် ကိုယ်စားခံပေးခြင်း၊ အပြစ်တို့အတွက် ခရစ်တော်က ပြစ်ဒဏ်ခံပေးခြင်း ဟူသော ယုံကြည်မှုကို အင်္ဂလိပ်ဘာသာစကားအားဖြင့် Atonement ဟု ခေါ်ဆိုခြင်းဖြစ်ပါသည်။
Atonement ဟူသော စကားသည် at-one-ment ဟူသော စကားလုံးများ ပေါင်းဆုံရာမှ ဖြစ်ပေါ်လာခြင်း ဖြစ်ပါသည်။ တစ်ကြိမ် တစ်ခါတည်း တိုင်တော်ပေါ်တွင် သခင်ခရစ်တော် အသေခံပေးခြင်း ဖြစ်ရပ်တစ်ခုတည်းတွင်ပင် လူသားတို့ အပြစ်မှ ကယ်တင်ခြင်းရပြီဟူသော သဘောကိုဆောင်ပါသည်။ သခင်ခရစ်တော်၏ အလုပ်အားဖြင့် အပြစ်သား လူသားတို့အတွက် ခွင့်လွှတ်ခြင်း ကယ်တင်ခြင်း ကို ယူဆောင်လာခြင်း ဖြစ်ပါသည်။ ဤသည်မှာ atonement ဟု ခေါ်သော ခရစ်ယာန်တို့၏ ခရစ်တော်နှင့် စပ်ဆိုင်သော အခြေခံယုံကြည်မှုတစ်ခုပင် ဖြစ်ပါသည်။
ဤဆောင်းပါး၏ ရည်ရွယ်ချက်မှာ atonement ဟု ခေါ်သော အပြစ်လွှတ်ခြင်းဆိုင်ရာ ယုံကြည်မှုနှင့် ပတ်သက်၍ ခရစ်ယာန်တို့ နားလည်သော နားလည်မှု အမျိုးမျိုးကို သိရှိစေရန်နှင့် စာဖတ်သူ ခရစ်ယာန်များသည်လည်း မည်သည့် နားလည်မှုမျိုးတွင် ရပ်တည်နေသည်ကို ပြန်လည် ဆန်းစစ်ပြီး မိမိတို့၏ ခရစ်ယာန် ဓမ္မဒဿနိက အမြင် နှင့် အသိများကို တိုးတက်စေရန် ရည်ရွယ်ခြင်းဖြစ်ပါသည်။ ထို့အပြင် မြန်မာ့ ရေခံ မြေခံတွင် မည်သို့သော အပြစ်လွှတ်ခြင်းဆိုင်ရာ နားလည်မှုမျိုးက ပိုမို အံဝင်ခွင်ကျဖြစ်မည်နည်း ဟူသော စာရေးသူ၏ အမြင်ကိုလည်း တင်ပြသွားမည် ဖြစ်ပါသည်။
အပြစ်လွှတ်ခြင်းဆိုင်ရာ အမြင်အမျိုးမျိုး
ယနေ့ ခရစ်ယာန်များ နားလည် လက်ခံထားသော ဓမ္မအမြင်များသည် “ရော့….အင့်” ဟူ၍ ဘုရားသခင် ကောင်းကင်ဘုံမှ ချပေးလိုက်သည်ကို တိုက်ရိုက် လက်ခံ သုံးစွဲနေခြင်းမျိုး မဟုတ်ပေ။ ဘုရားသခင်၏ ဖွင့်ပြခြင်းများကို လူတို့ ဉာဏ်မီသလောက် နားလည်ခြင်းများ (reason) မှ လည်းကောင်း၊ ကျမ်းစာ အားဖြင့် (Scripture) လည်းကောင်း၊ သမိုင်းတွင်း ဖြစ်ရပ်များမှ (History) လည်းကောင်း၊ ယဉ်ကျေးမှုများမှ (Culture) လည်းကောင်း၊ အစဉ်အလာများမှ (Tradition) လည်းကောင်း အဆင့်ဆင့် တည်ဆောက်ကာ ဘုရားသခင်ကို တိုး၍ နားလည် လက်ခံသိမြင်လာခြင်း ဖြစ်ပါသည်။ ဥပမာ ဆိုရသော် သုံးပါးတစ်ဆူဖြစ်ခြင်း ဟူသော ဘုရားသခင်နှင့် စပ်ဆိုင်သောအမြင်ကို အသင်းတော်သမိုင်းတွင် တာတူလျန် (Tertullion) ဟု ခေါ်သော ရှေ့နေ တစ်ဖြစ်လည်း အသင်းတော် ဖခင်ကြီးအားဖြင့် အကျယ်တဝင့် စတင်ပြောဆိုလာကာ အဆင့်ဆင့် လက်ဆင့်ကမ်းလာခဲ့ခြင်းဖြစ်ပါသည်။ ထိုသို့ သုံးပါးတစ်ဆူအဖြစ် နားလည်ခြင်းသို့ မရောက်မီ ဘုရားသခင် နှင့် သခင် ခရစ်တော် တူသလား ဟူသော မေးခွန်းကို ဂျတ်စတင်မာတာ (Justin Martyr) ကဲ့သို့သော အသင်းတော် ဖခင်ကြီးများက ဖြေဆိုကာ နှစ်ပါးတစ်ဆူ (Duality) အမြင်မှသည် သုံးပါးတစ်ဆူ (Trinity) နားလည်မှုမျိုးအထိ အဆင့်ဆင့် နားလည်လာကြခြင်းမျိုး ဖြစ်သည်။
ထို့အတူ atonement ဟု ခေါ်သော အပြစ်လွှတ်ခြင်း ယုံကြည် နားလည်မှုသည်လည်း သမိုင်းတစ်လျှောက် ဆင့်ကဲ ဆင့်ကဲ နားလည်မှု များစွာပြောင်းလဲ လာခြင်မျိုးဖြစ်ပါသည်။ ယျေဘူယျအားဖြင့် အပြစ်လွှတ်ခြင်းနှင့် စပ်ဆိုင်သော အမြင် (၈) မျိုး ရှိသည် ဟု နားလည်နိုင်ပါသည်။ ၎င်းတို့မှာ
၁) ရမ်ဆမ် နားလည်မှု (The Ransom Theory)
၂) ခမည်းတော်ဘုရားကို ကျေနပ်စေသော နားလည်မှု (The Satisfaction Theory)
၃) ခရစ်တော်သာလျှင် အောင်နိုင်သည် ဟူသော နားလည်မှု (The Christus Victor Theory)
၄) စာရိတ္တပိုင်းဆိုင်ရာ နားလည်မှု (The Moral Influence Theory)
၅) ခရစ်တော် ဘုရားကို အစားထိုးသည် ဟူသော နားလည်မှု (The Penal Substitution Theory)
၆) နောက်ဆုံအကြိမ် ကိုယ်စားခံသည် ဟူသော နားလည်မှု (The Last Scapegoat Theory)
၇) အကြမ်းမဖက်သော နည်းဖြင့် အောင်နိုင်သည် ဟူသော နားလည်မှု (The Nonviolent Narrative Christus Victor Theory) နှင့်
၈) အသွေးတော်၏ တန်ခိုး သဏ္ဍာန်ဆောင်သော နားလည်မှု (The Symbolic Power of Jesus’ Blood) ဟူ၍ ဖြစ်ပါသည်။
ယနေ့ ခရစ်ယာန်တို့၏ နားလည်မှုသည် ဤအမျိုးအစား (၈) မျိုးထဲတွင်းမှ တစ်ခု ဖြစ်လျှင်လည်း ဖြစ်နိုင်ပါသည်။ သို့မဟုတ် တစ်ခုထက်မကသော နားလည်မှုမျိုးလည်း ဖြစ်နိုင်ပါသည်။ ဤဆောင်းပါးတွင် atonement နှင့် ဆိုင်သော အမြင်တစ်ခုချင်းဆီကို အကျယ်တဝင့် တင်ပြမည်ဖြစ်ပြီး အမြင်တစ်ခုချင်းစီ၏ အားနည်းချက် အားသာချက်များကိုလည်း အပြုသဘောဖြင့် ဝေဖန်ထောက်ပြမည်ဖြစ်ပါသည်။
(ဤအမြင် ၈ မျိုးကို တင်ပြရာတွင် အသေးစိတ် တင်ပြလို၍သော်လည်းကောင်း၊ စာဖတ်သူများ မငြီးငွေ့စေရန် အတွက်သော်လည်းကောင်း အပိုင်းဆက် အနေဖြင့် တင်ပြသွားမည် ဖြစ်ပါသည်။)
၁) ရမ်ဆမ် နားလည်မှု (The Ransom Theory)
Ransom ဟူသော အဓိပ္ပာယ်မှာ “ရွေးနုတ်ယူသည်၊ လွတ်လပ်ခွင့်ကို ဝယ်ယူသည်” ဟု အဓိပ္ပာယ် ရပါသည်။ အကျဉ်းသား တစ်ဦးဦးကို လွှတ်ပေးရန်အတွက် တောင်းဆိုထားသည့် ငွေကြေးပမာဏ ကို ပေးသည် ဟူ၍လည်း အဓိပ္ပာယ်ရပါသည်။ ဤ ရမ်ဆမ် နားလည်မှု မှာ ဓမ္မသစ်ကျမ်းတွင် ဖော်ပြထားသော ကျမ်းချက်များအပေါ် များစွာ အခြေခံသည်ကို တွေ့နိုင်ပါသည်။ အောက်တွင် ဖော်ပြထားသော ကျမ်းချက်များသည် ရမ်ဆမ် နားလည်မှုကို အားကောင်းစေသော အထောက်အပံ့ပေးသော ကျမ်းပိုဒ်များဖြစ်ပါသည်။
>>> လူ့သားသည် လုပ်ကျွေးပြုစုခြင်းကိုခံရန်မဟုတ်ဘဲ လုပ်ကျွေးပြုစုရန်နှင့် များစွာသောသူတို့အတွက် ရွေးနုတ်စရာအဖိုးအခအဖြစ် မိမိအသက်ကိုစွန့်ရန်လာသကဲ့သို့ သင်တို့တွင် အကြီးအကဲဖြစ်လိုသောသူသည် သင်တို့၏အစေခံဖြစ်ရမည်။ (မဿဲ ၂၀း ၂၆-၂၇)
>>> အကြောင်းမူကား လူ့သားသည်လည်း လုပ်ကျွေးပြုစုခြင်းကိုခံရန်မဟုတ်ဘဲ လုပ်ကျွေးပြုစုရန်နှင့် များစွာသောသူတို့အတွက် ရွေးနုတ်စရာအဖိုးအခအဖြစ် မိမိအသက်ကိုစွန့်ရန်လာ၏”ဟု မိန့်တော်မူ၏။ (မာကု ၁၀း၄၅)
>>> သင်တို့ကို အဖိုးအခပေး၍ ဝယ်ယူထားတော်မူ၏။ ထို့ကြောင့် သင်တို့၏ကိုယ်ခန္ဓာအားဖြင့် ဘုရားသခင်၏ဘုန်းတော်ကို ထင်ရှားစေကြလော့။ (၁ကော ၆း၂၀)
>>> အကြောင်းမူကား ဘုရားသခင်တစ်ဆူတည်းရှိတော်မူ၍ ဘုရားသခင်နှင့်လူတို့စပ်ကြားတွင် ကြားဝင်စေ့စပ်သူလည်း တစ်ပါးတည်းရှိတော်မူ၏။ ထိုအရှင်ကား လူဖြစ်သောခရစ်တော်ယေရှုပေတည်း ။ထိုအရှင်သည် လူအပေါင်းတို့အတွက် ရွေးနုတ်စရာအဖိုးအခအဖြစ် မိမိကိုယ်ကိုပေးအပ်တော်မူ၏။ (၁တိ ၂း၅-၆)
ဤ ရမ်ဆမ် အမြင်၏ သဘောမှာ စာတန်သည် အပြစ်သားဖြစ်သော လူသားတို့၏ ဘဝကို ချုပ်ကိုင်ထားပါသည်။ ဘုရားသခင်သည် လူသားတို့ကို စာတန်၏ လက်အတွင်းမှ ရွေးနုတ်ရန်အတွက် သခင်ခရစ်တော်ကို ရွေးနုတ်စရာ အဖိုးအခ အဖြစ် ပေးတော်မူသည် ဟူသော အမြင်ဖြစ်ပါသည်။ သို့မှသာ လူသားတို့သည် သခင်ခရစ်တော် ကိုယ်စားခံခြင်းအားဖြင့် အပြစ်နွံထဲမှ လွတ်မြောက်လာသည် ဟူသော အမြင်ဖြစ်ပါသည်။ ဤအမြင်သည် အသင်းတော်သမိုင်းတွင် ကာလ အတော်ကြာ လွှမ်းမိုးခဲ့သော အမြင်ဖြစ်ပါသည်။ အန်စလမ် (St Anselm) ဟုခေါ်သော အသင်းတော်ဖခင်ကြီး၏ အချိန်သို့ ရောက်ရှိလာသည့်တိုင်အောင် ခရစ်ယာန်တို့အပေါ် လွှမ်းမိုးခဲ့သော အမြင်ဖြစ်ပါသည်။
အသင်းတော်သမိုင်း တောက်လျှောက်တွင်လည်း အပြစ်တရားကို နားလည်ရာ၌ လူသားတို့ကို စာတန် အုပ်စိုး ခြင်းဟု နားလည်လာခဲ့ဲခြင်းဖြစ်ပါသည်။ အေဒီ ၂ ရာစု သို့ ရောက်ရှိလာသောအခါ အာရေးနီးယပ်စ် (Irenaeus of Lyon) ဟု ခေါ်သော ဘုဉ်းတော်ကြီးက အပြစ်လွှတ်ခြင်းကို ဆိုရာ၌ အဖိုးအခ ပေးခြင်း နှင့် ဆက်စပ်နားလည်၍ ဆိုလာပါသည်။ သခင်ခရစ်တော်၏ အသွေးတော်အားဖြင့်၊ အသက်အားဖြင့်၊ ခန္ဓာအားဖြင့် လူသားများ အပြစ်မှ ရွေးနုတ်ခြင်းခံရပါသည်။ ဘုရားသခင်သည် သခင်ခရစ်တော်အားဖြင့် လူသားတို့ကို စာတန်လက်မှ ဝယ်ယူသည် ဟု ၎င်းက ဆိုပါသည်။ ထို့ကြောင့် အပြစ်လွှတ်ခြင်းသည် ရမ်ဆမ် ပင် ဖြစ်သည်။ အာဒံအားဖြင့် စာတန်၏ ပိုင်ဆိုင်မှု ဖြစ်သွားခဲ့ရသည့် လူသားတို့ အတွက် သခင်ခရစ်တော် အားဖြင့် ဘုရားသခင် ရွေးနုတ်သည် ဟု အာရေးနီးယပ်စ် က ဆိုပါသည်။
တာတူလျန် (AD 160 –AD 225) သည်လည်း အဆိုပါအမြင်ကို လက်ကိုင်ထားသူဖြစ်ပါသည်။ ၎င်းက သခင်ခရစ်တော်သည် လူသားတို့အား ငရဲမှ ကယ်တင်ပေးသည် ဟု လက်ခံသူဖြစ်ပါသည်။ အသွေးတော်သာလျှင် ဘုန်းသရေနှင့် ပြည့်ဝသည့် အသက်တာသို့ ရွေးနုတ်ပေးသည်။ အမှောင်ဘ၀ မှ အလင်းသို့ ယူဆောင်ပေးသည် ဟု လက်ခံသူ ဖြစ်ပါသည်။ ရမ်ဆမ် အမြင်ကို မူမပျက် တစ်မူထူးစွာ လက်ခံသူမှာ အော်ရီဂင် (Origen) ဟု ခေါ်သော ဘုဉ်းတော်ကြီးပင် ဖြစ်ပါသည်။ သူက လူသားတို့ဟာ ၎င်းတို့ရဲ့ ရန်သူဖြစ်သော စာတန်လက်အောက်တွင် အကျဉ်းကျနေစဉ် သခင်ခရစ်တော်၏ လူသားသဘာဝဖြင့် (Human nature of Jesus) အလဲအထပ် လုပ်လိုက်ပါသည်။ သို့ရာတွင် သခင်ခရစ်တော်သည် အပြစ်မ၇ှိသဖြင့် စာတန်သည် သခင် ခရစ်တော်ကို မနိုင် ဟု ဆိုပါသည်။ သို့ရာတွင် ရမ်ဆမ် ၏ အနှစ်သာရ ဖြစ်သော စာတန်လက်မှ ရွေးနုတ်သည် ဟူသော အမြင်ကိုတော့ စွန့်ပယ်ခြင်းမရှိပေ။ ှ
ဂိုဏ်းချုပ် ဘုဉ်းတော်ကြီး နစ္စ (Gregory of Nyssa) (AD 335- AD 395) ခေတ်ကို ရောက်မှသာ အဆိုပါ ရမ်ဆမ် သီအိုရီသည် အပြည့်အစုံ ရုပ်လုံးပေါ်လာခြင်း ဖြစ်ပါသည်။ ဘုရားသခင်သည် လူသားကို ကယ်တင်ရန် ခရစ်တော်ကို လူသားကဲ့သို့ နိမ့်ကျသော အခြေအနေသို့ ရောက်စေပါသည်။ ထိုအခါ ရန်သူတော် စာတန်ကြီးသည် ခရစ်တော်ကို အကျိုးအမြတ်တစ်ခု အဖြစ်မြင်ပြီး ခရစ်တော်ကို အဖိုးခအဖြစ် သတ်မှတ်ကာ လက်ခံလိုက်ပါသည်။ လူသားတို့ လွတ်မြောက်သွားပါသည်။ သို့ရာတွင် လူသားအဖြစ် တည်ရှိနေသော ခရစ်တော်ထဲတွင် ဘုရားဇာတိရှိနေသေးသည်ကို စာတန်သည် မသိပေ။ ငါးမျှားချိတ်ကို မြိုသော ငါးကဲ့သို့ပင် စာတန်၏ အဖြစ်သည် ခရစ်တော်ကို လဲလှယ်ယူပြီးကာမှ ဒုက္ခရောက်ကာ ရှုံးနှိမ့်သည် ဟု ၎င်းက ဆိုပါသည်။ ထို့ကြောင့် အမှောင်သည် အလင်းကို မနိုင်ပေ။ ဤပုံဖော်ခြင်းတွင် ဘုရားသခင်သည် ငါးမျှားသူအဖြစ်ရှိနေပြီး ခရစ်တော်သည် ငါးမျှားချိတ်အဖြစ် ရှိနေပါသည်။ စာတန်၏ တန်ခိုးဖြစ်သော သေခြင်းသည် ခရစ်တော်ကို မနိုင်ပေ။
သူတော်စင် သြဂတ်စတင်း ကလည်း ရမ်ဆမ် နားလည်မှုကို ထောင်ချောက် ဥပမာ နှင့် ထပ်မံ ပုံဖော်ပါသည်။ အာဒံသည် စာတန်၏ ထောင်ချောက်ထဲတွင် မိနေသော သူဖြစ်ပါသည်။ သခင်ခရစ်တော် ရောက်လာပြီး ထောင်ခောျက်ထဲတွင်မိနေသော လူသားကို ကယ်တင်ခြင်းဖြစ်သည်။ သခင်ခရစ်တော်၏ အသွေးတော်သည် စာတန်ကို မျှားခေါ်သော အစာဖြစ်သည် ဟူသော ပုံဖော်မှုပင်ဖြစ်ပါသည်။ ဘုရားသခင်သည် စာတန်၏ ထောင်ချောက်ထဲတွင် မိနေသော လူသားကို ကယ်တင်ရန် ထောင်ချောက်ထပ်မံဆင်သောသူ အဖြစ်ပုံဖော်ပါသည်။ သခင်ခရစ်တော်၏ အသွေးတော်ဖြင့် မျှားကာ စာတန်ကို အနိုင်ယူကာ လူသားကိုကယ်တင်သည့် ပုံဖော်မှုဖြစ်ပါသည်။
အပြစ်လွှတ်ခြင်းဆိုင်ရာ Ransom Theory နှင့် ပတ်သက်၍ လှိုက်ခတ်မှုများစွာ ပေါ်ထွက်လာခဲ့ပါသည်။ အကောင်း အဆိုး နှစ်မျိုးစလုံး ပင်ဖြစ်ပါသည်။ ဤအမြင်၏ ပေါ်လွင်ထင်ရှားသော အားသာချက်မှာ ရမ်ဆမ် အမြင်သည် သမ္မာကျမ်းစာလာ ကျမ်းပိုဒ်များနှင့် ကိုက်ညီခြင်းဖြစ်ပါသည်။ ရွေးနုတ်စရာအဖိုးအခအဖြစ် မိမိအသက်ကိုစွန့်ရန်လာ၏ ဟူသော အထက်တွင်ဖော်ပြခဲ့သော ကျမ်းပိုဒ်များပင်ဖြစ်ပါသည်။ ဒုတိယ အားသာချက်မှာ ဤအမြင်တွင် မကောင်းမှုသည် လောကကြီးတွင် တကယ်ရှိသည် ဟူသော ယူဆချက်ကို ပိုမိုခိုင်မာသွားစေခြင်း ဖြစ်ပါသည်။ တတိယ အားသာချက်မှာ သခင်ခရစ်တော်၏ အသက်ရှင်ခြင်း၊ သေခြင်း၊ ရှင်ပြန်ထမြောက်ခြင်း နှင့် ကယ်တင်ခြင်း အနှစ်သာရ သည် ပိုမို ပေါ်လွင်စေပါသည်။
စာတန် ဟု ခေါ်သော မကောင်းဆိုးဝါး၌ လူသားများကို ချုပ်ကိုင်ထားနိုင်လောက်သည်အထိ ဤမျှလောက် တန်ခိုးအာဏာ ကြီးထွားပါသလား။ ဤမေးခွန်းမှာ ရမ်ဆမ်အမြင်၏ အားနည်းချက်ကို ထောက်ပြမည့် ပထမ အတွေးတစ်စပင်ဖြစ်ပါသည်။ လူသားများကို ချုပ်ကိုင်ထားနိုင်လောက်သည်အထိ တန်ခိုးအာဏာ ကြီးထွားပါက ဘုရားသခင်၏ ဘုဉ်းတန်ခိုးတော်ဖြစ်တော်မူသော အရာအားလုံးကို တတ်နိုင်ခြင်း ဟူသော တန်ခိုးအာဏာကို မေးခွန်းထုတ်စရာ ဖြစ်လာမည် ဖြစ်ပါသည်။ နောက်ထပ်အားနည်းချက် တစ်ခုမှာ ကျမ်းစာလာသောကြောင့် ရမ်ဆမ်သီအိုရီကို လက်ခံသည်ဆိုပါက ကျမ်းစာ၏ ဆိုလိုရင်းကို မဖတ်ဘဲ ကျမ်းစာကို စာလုံးအတိုင်း ဖတ်ခြင်းဟူသော literally interpretation ကို အားစိုက်ခြင်းများလားဟု မေးခွန်းထုတ်စရာပင်ဖြစ်ပါသည်။ တတိယ အားနည်းချက်မှာ လူသားသည် ဘုရားသခင်ကို ဆန့်ကျင်၍ အပြစ်ကို ပြုခြင်းဖြစ်ပါသည်။ စာတန်ကို ဦးတည်ခြင်းမဟုတ်ပေ။ အကယ်၍ စာတန်လက်ထဲမှ လူသားကို သခင်ခရစ်တော် ရွေးနုတ်သည် မှန်ခဲ့သော် အဘယ်ကြောင့် လူသားအားလုံး စာတန်ချည်နှောင်ခြင်းမှ မလွတ်မြောက်ရသနည်း။ ဤအချက်များကာ အပြစ်လွှတ်ခြင်းဆိုင်ရာ ရမ်ဆမ် နားလည်မှုတွင် တွေ့ရသော အားနည်းချက်များပင် ဖြစ်ပါသည်။ သို့သော်လည်း ဤနားလည်မှုမျိုးသည် ခရစ်ယာန် ဓမ္မတွေးခေါ်မှု သမိုင်းတွင် အထင်ကရ နေရာယူခဲ့သော နားလည်မှု တွေးခေါ်မှုမျိုး ဖြစ်ပါသည်။ ယခုထက်ထိ ခရစ်ယာန်များအကြား တွင်လည်း ရှိကောင်းရှိနေနိုင်ပါသေးသည်။
ATONEMENT အပြစ်ဖြေလွှတ် ကယ်တင်ခြင်း (အပိုင်း ၁) ပြီးပါပြီ။
(ကျန်ရှိနေသေးသော atonement ဆိုင်ရာ အမြင်များနှင့် မြန်မာ့ ရေခံ မြေခံတွင် မည်သို့သော အပြစ်လွှတ်ခြင်းဆိုင်ရာ နားလည်မှုမျိုးက ပိုမို အံဝင်ခွင်ကျဖြစ်မည်နည်း ဟူသော စာရေးသူ၏ အမြင်ကို လာမည့် အပိုင်းများတွင် ဆက်လက် ဖတ်ရှုပါရန်။)
ကိုးကား စာအုပ်များ
Enns, Paul. The Moody Handbook of Theology. Hyderabad: Authentic, 2008.
Hills, Jonathan.The History of Christian Thought. Oxford: Lion Book, 2003.
McGrath, Allister E. Christian Theology: An Introduction. 6th ed., Willey Blackwell, 2017.
Park, Andrew Sung. Triune Atonement: Christ’s Healing for Sinners, Victims, and the Whole Creation. Louisvulle: Westminster John Knox Press, 2009.
No comments:
Post a Comment